Koty to wbrew pozorom bardzo delikatne zwierzęta. Dlatego dosyć często odwiedzają gabinet weterynaryjny. Lista ”popularnych” chorób, na które zapadają koty jest długa. Ich diagnostyka często jest utrudniona ze względu na fakt, że koty doskonale się maskują. Podpowiemy Wam dzisiaj jakie są najczęstsze choroby, na które zapadają koty domowe i co jest ich przyczyną.

Układ pokarmowy

Problemy z układem pokarmowym kota pojawiają się głównie w momencie tworzenia się w nim pilobezoarów. Ich powstanie wynika przede wszystkim z zalegania kocich kłaczków w przewodzie pokarmowym. Choroba ma charakter nawracający. W wielu przypadkach, jeśli nie zostanie odpowiednio szybko zdiagnozowana, może skończyć się zabiegiem operacyjnym. Najczęściej jednak udaje się z nią walczyć nieoperacyjnie.

Na różnego rodzaju dolegliwości układu pokarmowego narażone są koty wychodzące, które często cierpią z powodu zatruć lub ataku różnego rodzaju pasożytów. Zatrucia dotykają tez koty domowe, które są niewłaściwie odżywiane przez właścicieli. Co ciekawe bardzo często u kotów diagnozowane są nietolerancje pokarmowe, jak również alergie. W takiej sytuacji konieczne jest wyeliminowanie z diety alergenu.

Układ moczowy i nerki

Wielu właścicieli kotów uważa, że choroby układu moczowego oraz nerek mają to samo podłoże. Nic bardziej mylnego. Co więcej chorzenia te wymagają zastosowania zupełnie odmiennych metod leczenia oraz różnych typów diety. W przypadku jakichkolwiek podejrzeń właściciel powinien jak najszybciej odwiedzić gabinet weterynaryjny. Szybka i trafna diagnostyka ma tu kluczowe znaczenie.

Dosyć częstymi objawami problemów z układem moczowym jest krwawy mocz oraz bolesność w trakcie jego oddawania. Objawy te są charakterystyczne dla syndromu urologicznego kotów (SUK). Schorzenie to jest przeważnie wynikiem nieprawidłowej diety, a w szczególności nadmiaru magnezu i fosforu. Czynniki sprzyjające rozwojowi SUK to również nadwaga oraz spożywanie małych ilości wody.

Wśród najczęściej występujących schorzeń nerek należy wymienić kamicę nerkową oraz niewydolność nerek. Kamica nerkowa jest wywoływana niewłaściwą dietą. Niewydolność nerek to efekt zatrucia, schorzeń mających podłoże genetyczne, przebytych chorób oraz przyjmowanych leków.

Problemy z wagą

Nadwaga to bardzo częsty problem dotykający kotów domowych. W wielu przypadkach jest on wywołany nieprawidłową dietą, która zawiera zbyt dużo „ludzkich” pokarmów. Organizm kota nie jest przystosowany do tego typu diety. Duża zawartość węglowodanów o wysokim indeksie glikemicznym to najkrótsza droga do otyłości u kota. Otyłość ma negatywny wpływ na stawy oraz układ krwionośny. Obecnie coraz częściej u kotów stwierdzana jest także cukrzyca.

Mając na uwadze fakt, że koty bardzo dobrze maskują wszelkie dolegliwości każde, odbiegające od normy zachowania powinny wzbudzić naszą czujność. Jeśli zauważymy pogorszenie stanu zdrowia kota musimy niezwłocznie udać się do weterynarza. Często pomóc może tylko zmiana nawyków żywieniowych. Może się jednak okazać, że konieczne jest także wdrożenie odpowiednio dobranych leków